Camping - Washington |
Oregon |
Oregon |
California |
Med Greyhound bus-
Dawson Creek - Vancouver
Efter at havde cyklet strækningen Fairbanks - Dawson Creek, så var turen nu kommet til anden etape af min Amerika tur, strækningen Vancouver - San Francisco.
Først skulle jeg dog med Greyhound bus fra Dawson Creek til Vancouver, en tur på 19 timer, og med en del stop undervejs hvor der var mulighed for at proviantere. Et kraftig uvejr midt om natten kom vi også igennem, med lynnedslag i telefon trådende. Da vi kørte igennem byen Hope ca. 180 km før Vancouver, kunne jeg nikke genkendende til omgivelserne, her havde jeg nemlig cyklet på min vej tværs over Canada i 1999. Vi ankom til Vancouver kl 11 formiddag, og jeg havde planlagt straks at samle cykel og trailer for at cykle mod grænsen til USA. Desværre var min cykel ikke kommet med bussen! Vi havde undervejs skiftet bus i Prince George, og jeg var der blevet forsikret at min bagage ville komme med, men det var altså ikke sket alligevel. De kunne heller ikke sige hvornår den ville komme, så der var ikke andet for end at vente. Jeg havde faktisk mistet alt mit bagage, og havde kun det tøj jeg stod og gik i, og det var ikke meget, bl.a. havde jeg ingen strømper på fødderne, men heldigvis havde jeg da mit visa kort, så da mit grej stadig ikke var dukket op kl 5 på terminalen, gik jeg ned til turist bureauet og forhørte mig om billig overnatning. Greyhound terminalen i Dawson Creek med mine papkasser foran. Søndag 11-7 - Dag 1 Km: 114 - Km ialt: 114 Vancouver - Samish
Det var Søndag, så Terminalens bagage afdeling åbnede først kl 12 middag. Alligevel troppede jeg op kl 8.30 og klagede igen min nød. Og minsandten om ikke jeg fik lov at gå ind på området og forhøre mig hos nogle dragere. Jeg var heldig, mit grej var netop ankommet, og jeg gav mig straks til at samle cykel og trailer. Det havde alt sammen skullet skilles ad og puttes i papkasser for at komme med bussen i Dawson Creek.
Da jeg var færdig manglede skruen til at spænde sadlen fast, så den søgte jeg noget efter i containeren hvor mit grej havde været. En af dragerne havde opfattet situationen og vente lidt efter tilbage med skruen, den havde han fundet i bagagerummet på den bus der havde fragtet mit bagage til Vancouver! Det var da flinkt gjort, og min oparbejdede aversion mod Greyhound selskabet var efterhånden forsvundet. Efter en lille døgns forsinkelse, startede jeg så på etape 2, nemlig ned langs USA's vestkyst til San Francisco. Der var 58 km til grænsen til USA, og der var næsten by hele vejen. Lige efter jeg var kommet ind i USA kom jeg på "Interstate 5" En motorvej hvor der er tilladt at cykle. Fornøjelsen var dog meget begrænset da der var "heavy" trafik, men jeg kom da rask sydpå. Efter en 30-40 km blev det dog forbudt at cykle der, så jeg fandt andre veje. I en lidt større by fik jeg lyst til en pizza, og svingede ind foran en pizza bix. Da jeg kom ind anbefalede ejeren at jeg tog cykel med trailer og det hele med ind i butikken, da det var lidt usikkert at efterlade det udenfor, så det gjorde jeg selvfølgelig. Jeg bestilte en stor cola og en pizza peberoni slice, og ville så betale, men det ville han ikke høre tale om, han syntes åbenbart jeg havde fortjent en gratis pizza og cola! Da jeg så skulle afsted igen kom han med resten af pizzaen og gav mig den med! Det var da en velkomst til USA der ville noget. Sidst på dagen fandt jeg overnatning i en lille flække der hed Samish, og der oplevede jeg at få mit tøj vasket gratis! Alt i alt er USA da vist ikke så dårligt et sted at være.
Alexander Knight der gavmildt gav pizza.
Mandag 12-7 - Dag 2
Km: 138 - Km ialt: 252 Samish - Lilliwaup
Det blev en rigtig flot dag, med godt vejr og flot natur. Jeg var ikke meget for at skulle cykle igennem Seatles 70 km lange virvar af veje og by, og valgte derfor at tage en rute der gik vest om den store Hood kanal.
Det fortrød jeg ikke, da det bragte mig igennem Deception Pass State park med store flotte Douglasgraner, bød på en flot færgetur Keystone-Port Townsend, og med udsigt til sneklædte bjergtoppe entrede jeg Olympus National Park. Mens jeg var inde at proviantere i en lille butik i Discovery bay, blev jeg tiltalt af en mand og hans datter. De havde set mig på vejen og da jeg nu holdt her ville de lige hilse på. Det viste sig at manden selv havde cyklet tværs over Canada engang, og han og datteren var nu på vej op i bjergene for at cykle en tur på mountainbike. Han tilbød at give mig et lift de 30-40 km frem til hvor de skulle starte deres tur. Det sagde jeg ikke nej til, og undervejs viste han mig flere seværdigheder. En god oplevelse, med et par behagelige menesker. Jeg fandt ly for natten ved en lille flække ved navn Lilliwaup, beliggende helt ned til den meget idyliske Hood kanal.
Lilliwaup General store.
Tirsdag 13-7 - Dag 3 Km: 156 - Km ialt: 408 Lilliwaup - South Bend
Igen en god dag med flot vejr, og temmelig bakket. Der kører mange tømmerbiler her i området, og der er en del trafik.
Jeg var uheldig at tabe mit kamera på asfalten, så den klokkede ud med sort skærm til følge. Den viste i displayet at der skulle nye batterier til, men jeg var nu ret sikker på den var i udu, men købte alligevel nye batterier og satte dem i, og utrolig nok virkede den igen!
Var inde på biblioteket i Montesano og tjekke og skrive mail, det er nu rart med de biblioteker! South Bend viste sig at være en smuk lille by beliggende ved Wilapa Bay, og har vist fiskeri som hovederhverv. Den indeholdt også et touristkontor, hvor jeg forhørte mig om campingplads. Jeg blev, trods et par muligheder i byen, opfordret til at fortsætte 6-7 km ud af byen til Bruceport, hvor der skulle være en meget idyllisk campingplads, lige ud til havet. Det lød jo godt, så jeg provianterede i South Bend, og satte kursen mod Bruceport Camping. De havde ikke overdrevet på touristkontoret, det er uden sammenligning den bedste og flotteste beliggende campingplads jeg endnu været på. Man kunne selv vælge en plads efter eget hoved imellem kæmpestore Douglas graner, og så var der endda rigtig græs! Dyrt var der heller ikke, 10$ inklusive bad.
Camping ved Bruceport.
Onsdag 14-7 - Dag 4
Km: 136 - Km ialt: 544 South Bend - Nehalem
Startede ud i småregn, der dog holdt op senere. I den lille flække, Naselle, fik jeg et par store pandekager til morgenmad, ikke dårligt!
Ved Columbia river der danner grænse mellem Washington og Oregon, kom den 6.6 km lange Astoria Bridge. Det var en lidt blandet fornøjelse at cykle over broen, da den var temmelig smal og trafikken træls. Midtvejs på broen blev man budt velkommen til Oregon af et skilt, og straks efter af nogle måger der var ret så nærgående. Broen ender i en lang sej opkørsel lige før Astoria, så alt i alt var jeg glad da jeg var kommet helskindet over. Astoria havde hele 2 cykelbutikker, men jeg besøgte nu kun den ene hvor jeg udover nogle slanger også fik et cykelkort, med hele ruten ned langs Oregons kyst beskrevet. Kortet var ret godt, med angivelse af afstande og højdekurver mm. Bla kunne man underholde sig med at der var 592 km til California, 4900 højdemeter at forcere, angivelse af rabatbredde, campingpladser, cykelbutikker osv, osv. En rigtig god ting!
Astoria Bridge mellem staterne Washington og Oregon.
Torsdag 15-7 - Dag 5
Km. 113 - Km ialt 657 Nehalem - Lincoln City
Koldt og overskyet til at starte med, men godt vejr om eftermiddagen. Er på nettet når der byder sig en bibliotek, der er det nemlig gratis, koster 2-3$ pr kvarter hvis man går på cafe i dette område.
For det meste er der en god rabat at cykle på, men havde idag en rigtig gyser strækning på 20 km, med en smal og rabatløs vej, men så falder man jo heller ikke i søvn så længe. Ud over en fantastisk flot natur, bød dagen også på en del vaskebjørne, levende som døde.
Udsigt til Nehalem.
Fredag 16-7 - Dag 6
Km: 161 - Km ialt: 808 Lincoln City - Reedsport
Idag mødte jeg Lars Clausen! En Dansker? Nej, men hans forældrer var, så deraf navnet. Det specielle ved Lars var at han var på vej fra Canadas grænse til Mexico på cykel!
Nå, sku det nu være noget tænker du måske?...joo, når nu det foregår på 1 hjul, så er det jo ikke helt almindeligt! Lars var igang med at sætte Guinness rekord og havde følgebil med. Han tilbagelagde 50-60 km pr dag på den måde, hans hjemmeside er HER og du kan se de billeder jeg tog af ham i galleriet HER. Jeg havde senere en del besvær med at finde overnatning på campingpladserne, nogle steder må man ikke ligge i telt, andre var optaget, og nogen var uden bruser, så det blev motel. Men ellers en stille og rolig dag med flot natur og lidt vaskebjørne hist og pist.
Pause undervejs.
Lørdag 17-7 - Dag 7
Km: 128 - Km ialt: 936 Reedsport - Port Orfort
Idag kom jeg igennem Denmark, nærmest kun et stednavn, men på en postkasse stod der da jensen og en lade havde dannebro på gavlen, så lidt dansk var der over stedet.
Senere kom jeg forbi en juletræsfarm, med masser af Normanns graner, de var dog alle temmelig gule i det, og ville ikke kunne sælges herhjemme. Til aften bestilte jeg 2 pandekager på en cafe, det fik servetricen til at spørge om jeg var klar over hvor store de var! Det var jeg selvfølgelig ikke, men jeg var ret sikker på jeg nok skulle få dem spist da jeg var sulten. Servetricen foreslog alligevel jeg begyndte med en, så kunne jeg altid bestille en mere senere, og sådan blev det, selvom jeg ikke ventede mig det store da den kun kostede 2,5$. Desværre til servetricens store fornøjelse og min egen beskæmmelse måtte jeg LEVNE!
Racisme?
Søndag 18-7 - Dag 8
Km: 136 - Km ialt: 1072 Port Orfort - Cresent City
Jeg havde endnu til gode at se en bjørn her i USA, så det ærgede mig lidt da en lettere chokeret bilist spurte mig om ikke jeg havde set den kæmpebjørn der passerede vejen et par hundrede meter foran mig!
Men det havde jeg altså ikke, af og til falder man i staver når man cykler, og ser kun vejbanen lige foran. Så kom jeg til Californien, og redwood træerne er ved at blive store nu. Temmelig bakket, tåget og med dårlig rabater, men ellers en flot egn. |
Stejl sidevej.
Mandag 19-7 - Dag 9
Km: 104 - Km ialt: 1176 Cresent City - Trinidad
Ruten i dag bød på mange bakker og meget store redwood træer, op til 4 meter i diameter. Lige før byen Klamath fik jeg øje på en bjørn der gik på en sidevej ca 50 meter inde, og da jeg kom på den anden side af byen var der en bro med 2 gyldne bjørnefigurer i hver ende.
Broen hed naturlig nok Golden Bear Bridge, og havde den historie at bjørnene oprindelig var cementfarvet, men en håndfuld virksomme borgerer i 50erne, havde i ly af mørket malet dem gyldent. Dette bekom ikke vejvæsenet vel, så de fjernede det igen, men dagen efter var de på mystisk vis gyldne igen. Dette gentog sig flere gange, og til sidst indså vejvæsenet at byens borgere foretrak dem gyldent. En lidt klam formiddag med havgus og regn en del af tiden, så er der temmelig koldt på nedkørslerne. Overnatter ved Trinidad, en meget smuk lille by, der desværre også havde en del tiggere i gadebilledet.
Ned langs kysten.
Tirsdag 20-7 - Dag 10
Km: 111 - Km ialt: 1287 Trinidad - Redcrest
Vejen idag har været mest fladt til en afveksling. Byen Euroka jeg kom igennem er ret stor, med en del subsistensløse. Jeg ledte efter biblioteket, men uden held.
Ligger nu på campingplads i Redqest, en lille flække i starten af "Avenue of the Giants" som vejen gennem Humbolt Redwood State park hedder. Navnet hentyder til de kæmpestore træer her er, hvoraf nogle er udhulet så biler kan køre igennem. En meget flot oplevelse, og at trille lige så stille imellem mastodonterne på cykel er ubeskrivelig! At det også er et populært tourist område ses af at det kostede 25$ at få lov at campere der.
Kævle ved Immortal Tree.
Onsdag 21-7 - Dag 11
Km: 140 - Km ialt: 1427 Redcrest - Kysten
Avenue of the giants fortsatte med at imponere. Gik tur i noget der hed Founders Grove, bestemt et besøg værd, hvor også den nu væltede Dyerville Giant ligger. Træet er målt til 370 fod langt, 17 fod i diameter og skulle veje ca 500 tons.
Efter Avenue of the giants blev der meget bakket og da ruten nu gik et stykke inde i landet var der også meget varmt (30-35) Det betød at jeg på de lange nedkørsler var nød til at holde pauser, da fælgene blev alt for varme med risko for at brænde dækket. Jeg var jo pågrund af traileren nød til at bremse på nedkørslerne. Kom til byen Legart hvor jeg havde tænkt mig at overnatte, men det var ikke muligt, så jeg provianterede og fortsatte. Da det var sidst på dagen og 28 miles ud til kysten over et par stejle bjerge, havde jeg planlagt at overnatte i skoven. Men jeg nåede alligevel ud til kysten inden mørkefald, og der fandt jeg en offentlig parkeringsplads hvor det var tilladt at campere. Jeg måtte så undværre et bad, men det er også første gang på turen.
På cykel igennem Shrine Tree.
Torsdag 22-7 - Dag 12
Km: 58 - Km ialt: 1485 Kysten - VanDammen
Ruten ned langs USAs vestkyst er meget bakket, men også utrolig smuk, og dagen idag var ingen undtagelse.
Nu var der kun en dag til jeg ville komme til Sea Ranch hvor jeg skulle besøge min Kusine jeg aldrig havde set, så i byen Fort Brag var jeg inde på 3 barber saloner for at blive barberet, men det gør man altså ikke i mere var beskeden. Overnatter i en stats park, her er godt og billigt, 3$ for en nat
Vandammen Camping.
Fredag 23-7 - Dag 13
Km: 89 - Km ialt: 1574 Vandammen - Sea Ranch
De 89 km til Sea Ranch blev klaret i tåge og småregn, igen temmelig bakket.
Jeg blev modtaget med dannebro og lyskaster hos min kusine, og de næste dage blev tilbragt med den allerstørste forkælelse.
Lille kirke ved Sea Ranch.
Onsdag 27-7 - Dag 14
Km: 127 - Km ialt: 1701 Sea Ranch - Olema
Tåget og bakket, men det var jo dagligdag, her ned langs kysten.
Så for første og sidste gang et stinkdyr, kørt ihjel desværre. I en butik fik jeg en pose gratis bolcher af indehaveren, det gav han alle cyklister fortalte han, hvorfor fandt jeg aldrig rigtig ud af. Min kusine havde anbefalet Olema camping som næste stop, og stedet var absolut en af de bedre, så det kan jeg også kun anbefale!
Denne butik havde gratis slik til cyklister!
Torsdag 28-7 - Dag 15
Km: 61 - Km ialt: 1762 Olema - San Francisco
Desværre var der meget tåget idag. Jeg var blevet anbefalet at tage Panoramic highway det sidste stykke vej ind til San Fransico, istedet for Highway 1. Panoramic highway skulle byde på en utrolig flot udsigt, men alt var hyldet ind i tåge, så det så jeg ikke.
Jeg fik dog fuld glæde af den lange snoede og hårnåle besatte vej op over bjerget. Mange steder var der ingen rækværk, så det var med at holde sig fra kanten. Efter en god lang nedkørsel og lidt bykørsel blev turens endestation, Golden Gate Bridge så nået. Jeg fik tilbagelagt 4010 km på cykel siden starten i Fairbanks, mindre end beregnet, men med mange gode oplevelser, og så kan man jo ikke klage!
Golden Gate Bridge - San Francisco.
Slut på Eventyret!
Har du lyst til at se alle billederne fra turen? Så klik HER. |